Nemanau, kad prasminga tikėjimą priešpastatyti žinojimui. Geriau laikyt, kad egzistuoja visa tikėjimo pagrįstumo skalė, nuo visiškai nepagrįsto iki labai gerai pagrįsto. Keli pavyzdžiai, didėjančio pagrįstumo tvarka:
* Aš tikiu Spagečių monstru. Nežinau, kodėl.
* Aš tikiu Dievu Jėzumi Kristumi, nes mane taip mokė tėvai nuo vaikystės, ir Biblija apie jį rašo, ir visi aplinkiniai juo tiki, ir valstybė skiria šiai religijai pinigus, ir jo mokymas man patinka, ir iš istorijos žinau kad milijonai žmonių juo neabejojo tūkstančius metų.
* Aš tikiu, kad iš labai aukštai nukritęs tikriausiai užsimušiu, nes taip sako tėvai, tokia išvada plaukia iš mano žinių apie organizmą ir fiziką, ir mano draugas Kęstutis nukritęs užsimušė.
* Tikiu, egzistuoja agurkai, nes pats juos mačiau, čiupinėjau, valgiau, auginu.
Žinoma, visa tai yra kažkiek subjektyvu, galbūt kitas žmogus sudėliotų kitokia tvarka.
„Žinojimu“ vadinčiau tiesiog tam tikrų žinių, informacijos turėjimą. Pavyzdžiui, turiu žinių, kad kažkada egzistavo toks Jėzus Kristus, vaikščiojęs vandeniu (žinios iš Biblijos ir vietinio kunigo). Turiu žinių, kad kad egzistuoja Australijos žemynas. Turiu žinių, kad rytoj lis. Pirmosiomis netikiu, antrųjų patikimumu esu tikras 100%, trečiosiomis linkęs pasitikėti, bet tvirtai įsitikinsiu tik rytoj. Kai lis arba ne. Realiai beveik visada sakant žinau turima omenyje, kad turiu žinių ir jomis tikiu :)
Žinoma, priklausomai nuo konteksto tikėjimas ir žinojimas gali reikšti ir daugiau įvairių dalykų. Pritaikius šiek tiek nuovokos, nuoširdžiai pabandžius suprasti ką kalbėtojas turi omenyje, jokių problemų nekyla. Apskritai problemos su tikėjimu ir žinojimu kyla tik dviem atvejais: nusifilosofavusiems pseudofilosofams, ir žaidimuose „diskusija“ tarp tikinčiųjų ir ateistų; kuomet bet kokia kaina reikia surinkti diskusijos taškų, tai žodžių per-per-per-interpretavimas nėra žemiausia ką galima nuveikti :)